Innowacja pedagogiczna „Trudne słówka”
W roku szkolnym 2023/2024 w szkole realizowana jest innowacja pedagogiczna „Trudne słówka”.
Innowacja jest odpowiedzią na coraz częściej pojawiające się trudności związane z rozumieniem wypowiedzi czytanych i pisanych oraz brakiem dobrej komunikacji w przekazie słownym między rówieśnikami.
Im wcześnie dzieci poznają bogaty zasób słownictwa, tym swobodniej będą z niego korzystać.
Cele główne:
wzbogacanie słownictwa uczniów, poszerzanie zasobu słów, poprawności gramatycznej, fleksyjnej i składniowej,
rozbudzenie chęci i motywacji do nauki,
kształtowanie i utrwalanie postaw twórczych,
wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju,
Cele szczegółowe:
uatrakcyjnienie zajęć,
pogłębianie zainteresowania mową ojczystą,
zwiększanie sprawności w zakresie słuchania i czytania ze zrozumieniem,
rozwijanie aktywności uczniów w zakresie wykorzystywania trudnych słów,
wzbogacanie słownictwa uczniów, poszerzanie zasobu słów, poprawności gramatycznej, fleksyjnej i składniowej,
rozbudzenie chęci i motywacji do nauki,
kształtowanie i utrwalanie postaw twórczych,
wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.
Cotygodniowe wprowadzanie „słówka tygodnia” i aktywności z nim związanych (używanie w mowie, piśmie, rysunku, sprawdzenie znajomości znaczenia):
● adaptacja,
● debiut,
● obiektywny,
● bynajmniej,
konwersacja,
● konstytucja,
● rozejm,
● kreatywność,
● alternatywny,
● trylogia,
● asertywność,
● awersja,
● dyplomacja,
● melancholia,
● rwetes,
● kontrakt,
● konkluzja,
● meloman,
● nostalgia,
● spolegliwy,
● trywialny,
● bagatelizować,
● dylemat,
● konfident,
● emigrant.
W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzono obserwację pracy uczniów. Pozwoliła ona ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski i podjąć decyzję o ewentualnym kontynuowaniu innowacji w kolejnym roku szkolnym.
Osoby realizujące: K. KOWALAK, E. STAWIŃSKA, W. ZAPIROWICZ